Att ha ett jobb man inte behöver ta semester ifrån!

Att ha ett jobb man inte behöver ta semester ifrån!

Så känner jag nu! Jag arbetar när jag vill och var jag vill. Just nu är jag i Bulgarien, i mitt hus. Förra veckan reste jag runt i landet för att se mej omkring och framförallt försöka hitta ställen där jag kan ha events och kurser. Min vision är att vara på ett vackert ställe där vi kan må bra, äta god vällagad mat, intressanta utflykter och lyssna på föredrag och bli underhållna. Att en vecka på mitt Brain Camp ska förändra dej och att du åker hem med nya idéer om hur du ska leva ditt liv.

Där jag är idag, har inte ”bara hänt”, utan jag har under flera år arbetat medvetet mot mina drömmar. Och fortsätter med det!
Jag insåg bara för några veckor sen detta med att ha ett jobb som jag inte behöver ta semester ifrån. Det var dagar när familj och vänner var här och hälsade på, och dom ville helst spendera dagarna på stranden (naturligtvis) eftersom det var varmt o skönt och dom hade ju semester. Jag upptäckte med mej själv att jag blev en smula rastlös och ville efter några timmar hem och skriva eller läsa eller lyssna på nå’t föredrag på TED Talks t ex. Och det var ju konstigt! Jag hade ju mina närmaste vid min sida och alla hade så roligt. Jag sa inget för jag skämdes lite för mina känslor…eller så var det kanske för att jag inte förstod vad som pågick inom mej – just då. Och förstå mej rätt; jag tyckte verkligen att det var så kul att alla kom ner och hälsade på! Men det var inte förrän alla hade åkt, och jag var ensam och plötsligt kände så’n eufori över att va’ själv och få göra precis det jag ville. Det var då jag började fundera. För givetvis skulle väl mina närmaste tillåta mej att göra precis det jag vill! Ingen tvingade mej till nå’t! Det var jag bara.
Jag insåg att jag är en ”binge-worker” dvs jag gillar att ”små-jobba” mest hela tiden. Oftast vaknar jag väldigt tidigt (åldern?) och börjar meditera. Sen dags för kaffe på altanen innan jag simmar mina längder (här i Bulgarien). Sen börjar jag småjobba. Svarar på mail, ringer samtal och lyssnar på föredrag. Här är jag lite märklig…lyssnar varje dag på c a 3-4 föredrag på youtube, TEDtalks eller från typ Mindvalley, John Assaraf, Bob Proctor som skickar till mej. Och jag mår så bra! Detta att jag gör vad jag vill, när jag vill. Älskar nya kurser. Just nu går jag på en 6-veckors kurs vilket innebär att jag vissa dagar är uppe till 03.00, eftersom den utgår från Chicago och tidskillnaden gör att det blir väldigt sent för mej. Men det gör inget! Jag kan ju bara sova lite längre. Om jag vill. Jag känner mej lyckligt lottad, även om jag vet att det beror på mina egna val och faktiskt modet att våga gå min egen väg. Det har inte alltid varit lätt och vissa dagar kan ängslan komma över mej och oftast är det ekonomi, pengar det handlar om. Ni vet det där ”tänk om….”! Men jag lugnar mej själv med egencoaching och bestämmer mej för att må bra:-)
Funderar du på nå’t nytt? Har du gjort klart för dej själv vad du vill? Börja förändra små saker. Och framförallt – omge dej med människor som stödjer dej och inte bara ifrågasätter dej och är negativa. Tvivlar du på dej själv? Försök att skriva ner vad det handlar om. Ett ex är: Ta 3 papper, skriv som rubrik på 1a ”Vad är problemet”. Håll dej helst till högst 3 punkter i början. På 2a papperet ”Varför är det såhär”? och på det 3e ”Vad kan jag göra åt det”? Om du gör detta noggrant (inte bara tänka! Skriv!) så kommer du till en massa insikter!

Idag är det lördag och jag ska lyssna o se på Neurogym’s Brainathon, från kl. 19 Är du intresserad kan du också kolla! Enklast är nog att gå in på Facebook /Neurogym och anmäla dej. Eller myneurogym.com borde nog också gå.

Önskar dej allt gott!

Carina Lidbom

Tacksamhet.

Tacksamhet.

Jag brukar vid nå’n tidspunkt i coachingen ta upp Tacksamhet. Ibland behövs det inte, för jag hör och känner att klienten ifråga är full av tacksamhet. Just dom klienter är enklare att coacha eftersom det är lätt att föra över deras ”tacksamhets-energier/frekvenser” på något dom vill ha hjälp med.

Såhär är det; jag brukar t ex fråga om det finns nå’t område där klienten känner tacksamhet. Låt oss säga att svaret blev ”Mitt hem”. När vi sen pratar om hemmet och varför han/hon känner tacksamhet över det, så kan jag få följande svar:

”Jag flyttade till det huset för 7 år sen och trivdes så jättebra, jag kände tacksamhet varje dag när jag vaknade, men lägenheten va lite för liten, så jag började drömma om en större i samma hus, och under åren så har jag hälsat på hos flera, mest för att jag hjälpt dom med matkassar eller annat, och när vi då har börjat prata så blev jag ofta inbjuden på kaffe eller bara få titta på deras lägenhet. Jag vet att jag alltid sagt att jag älskar att bo här och att jag är såå tacksam över att jag köpte min lilla etta. En dam som jag blev vän med och hjälpte då och då eftersom hennes man gått bort och hon orkade inte med allt, vi pratade om min lilla etta hur jag skulle möblera osv. För att göra en lång historia kort, så undrade min granne en dag om vi inte skulle byta lägenhet! Hennes var för stor nu, tyckte hon och dessutom älskade hon min lilla etta. Sagt och gjort, vi bytte”!

När vi sen pratade om vad han/hon ville ändra på i livet, så kanske svaret blev ”Mitt jobb”. När vi sen gått igenom vad som fattades i jobbet, hur känslorna var osv, så är det lättare att ta exemplet ”Mitt hem” och föra över på jobbet. Dvs det finns alltid nå’t du kan hitta som är bra, positivt. Kanske att jobbet ligger nära hemmet, kanske finns det nå’n person du gillar där, bra tider osv. När du hittat nå’t positivt, även om det är bara En sak – så ska du fokusera på det. Hittar du inget? Jodå, det finns alltid nå’t! Köket är målat i vacker rödfärg, jag kan på lunchrasten titta på…osv.

Låt oss säga att du just nu räknar upp 5 saker som är viktiga i ditt liv (t ex jobb, hem, vänner osv). Alla fungerar utom en sak. Så då går du och tänker/fokuserar på det. Hela tiden. Glömmer bort dom andra 4 som faktiskt fungerar. Vad som händer då, är att så småningom har du lyckats få alla 5 dåligt fungerande.

Omvänt, om du har 1 fungerande sak i ditt liv, men 4 som inte är det och du tänker/fokuserar positivt på den enda som är fungerande – så höjer du dom andra automatiskt. Så fungerar hjärnan!

Så försök att hitta bra saker med det du inte tycker fungerar i ditt liv. Känn tacksamhet och glädje över det. I början kan det kännas svårt, och det är för att du är ovan, men så småningom går det lättare. Sen kommer förändringen!

The proof is in the pudding, som engelsmännen säger. Do it! Det kostar inget, bara tanke-korrigeringar då och då.

 

En sommar går fort!

En sommar går fort!

Som nå’n sa angående den svenska sommaren; förra året var den på en onsdag.

Själv tycker jag att sommaren har varit fin! Jag bor ute på Värmdö och solen är framme titt som tätt. Det är första sommaren på länge som jag inte jobbar! Jag tog det beslutet förra hösten, att ge mig ledigt. Spelledigt kanske jag ska tillägga, för det har varit en hel del annat. Mamma frågade mig härom veckan om jag överhuvudtaget kan vara ledig. Njaaa… räknas det att ligga på soffan och läsa fakta-litteratur för en kurs jag går på nätet? Inser att det är en konst att göra ingenting! Vilken tur att jag mediterar, för där skapar jag en stund för min hjärna att vila.

Men jag har faktiskt gjort något jag sällan gör. Jag ställde in all aktivitet i juli som innebar att jag skulle resa omkring! Jag har alltså varit hemma. Det har känts helt underbart att ha dagar där jag bestämmer varje tid själv. Inga måsten! Det hade mest att göra med att jag plötsligt fick ont i nacken och ner i ryggen. Jag ringde min trollkarl Lars-Olof Berglöf på VVV-kliniken. Jag har fått akupunktur, laserbehandlingar och massage flera gånger varje vecka. Nu börjar det ”bli folk” av mig igen. Vila, vila, vila, säger alla omkring mig…så nu har jag gjort det! Och fortsätter lite till.

Dom kommande dagarna ska jag sända min första Facebook Live! Vet inte exakt när…håll utkik!

Ha en fortsatt skön sommar!

Vi vet vem hon är.

Vi vet vem hon är.

Hon. Den unga kvinnan

Hon säger att hon är deprimerad i allmänhet och undrar vad livet har för mening egentligen. Hennes självbild är inte den bästa och hon konstaterar att hon aldrig skulle kunna visa sej svag, aldrig visa sej osminkad. Bredvid hennes ord finns hennes foto, den typiska selfie-bilden alla unga kvinnor lägger upp (ja, äldre också hmm..), jättesminkade och med putmun. Bilden som skriker ”älska mej”. Det där fotot som vill ha tusen likes som bekräftelse att hon duger, är omtyckt och snygg. Vi ser aldrig vad som döljer sej bakom masken. Det är inte meningen heller.

Hennes inre och det yttre är så långt ifrån varann. Hon vågar inte visa upp sej själv med allt hon är. Inte inse att svagheten kommer av styrkan, att det fula är vackert och att livet är så mycket. Att när hon vågar leva ut hela sitt spektra så blir livet så mycket mer meningsfullt.

Hennes inre är så vackert! En vänlig, snäll, underbar själ, som varje morgon sminkar upp sej till en stark hård bitch. Den masken lever hon med sen, hela dagen. Inte konstigt att hon är deprimerad.

Och, hon är ju faktiskt inte ensam med allt detta.

Vi bär alla på lite av samma ångest; duger jag såhär? Jag hoppas innerligt att hon en dag vågar ta det steget, att se sitt nakna ansikte i spegeln och säga ”Jag är värdefull, jag duger, jag är fantastisk”! Och sen gå ut i världen. I livet. Lite babysteps i början, men sen så…. Allt som är vanligt nu, var nytt i början.

Du är den person du ska leva med för resten av livet, och framtiden är den plats du ska leva i för resten av livet. Och bara du vet vad du vill och kan göra nånting åt det. With a little help from your friends… och en coach kanske;-)

Meningen med livet? Jaaa…enligt mej:

1.Relationer. Alla relationer: partner, vänner, bekanta, arbetskamrater, husdjur osv osv. Det är dom som får dej att växa.

2.Ha kul!

Kärlek och styrka till er!

 

Tänker du ofta negativt?

Tänker du ofta negativt?

Här finns några handfasta tips från Dr. Daniel G Amen. Är du intresserad av att veta mer, kan du gå in på www.amenclinics.com

Thought Stopping

An important part of gaining control over your repetitive thoughts is to becoming aware of them when they occur.  When you notice negative thoughts start to creep in, you should envision a red stop sign, and say to yourself, “STOP!” The more you practice this, the more you will gain control over your thoughts.

Write Out Options and Solutions

Writing down your thoughts helps to “get them out of your head,” and allows you to view them more rationally. Follow these steps:

  1. Write down the thought that is stuck in your head.
  2. Write down what you can do to help offset the thought.
  3. Write down the things that you have no control over with regard to the thought.

Think Before Automatically Saying NO

Some people have the tendency to say “no” automatically–even before thinking about what was asked of them. This can be especially problematic in relationships. It is limiting and unnecessary to always dismiss ideas or deny your partner his or her request. To help with this, before responding, take a deep breath, hold it for three seconds, and then take five seconds to exhale while considering what the best way to respond would be.

These techniques can help you vastly improve your mental flexibility which in turn will help you reduce your worries, improve your relationships and reduce the distress you experience when you get stuck on unhealthy or negative thoughts and behaviors.

Tips från Coachen!

Tips från Coachen!

Hej!

Hur har det gått för dig på det nya året? En månad drygt har gått!

Nu har vi kommit in i februari som är en kort månad och sen är mars här, och då kan vi väl säga att våren är på intåg!

Visste du att vi har en övertro på vad vi kan förändra, göra på ett år, men tvärtom vad anbelangar en 3-årsperiod!

Efter nyår med alla löften, så brukar det mesta falla efter 3 veckor. Tyvärr. Och det handlar mycket om att vi inte får den ”pay-back” vi vill och att det är lättare med det vi är vana att göra.

Känner du igen det där att ”nu jäklar ska det här bli en bra dag” och så börjar du med glatt mod att kvittra och sätta igång din positiva dag. Saker händer, som det gör i livet, och vid lunchdags har du gett upp p g a alla hinder; sura människor, köer, stress omkring dig osv.

Vad hände? Jo, du tog på dig för mycket på en gång och var inte tillräckligt beredd på allt.

Jag brukar kalla det att ”curla dina tankar”, dvs att ligga före och sopa rent för dig själv.

Gör såhär istället: Dela in din dag i olika delar, segment.

  • Börja redan innan du kliver upp, med en stund att bara känna tacksamhet. Du har massor att känna dig tacksam över – att du vaknar (du lever), du andas (du lever) osv (har du barn, partner, husdjur, jobb, boende etc) små och stora saker att vara tacksam över. Den energi du skickar ut genom tacksamhet är oerhört stark!
  • Börja med att bestämma dig hur du vill känna i ”frukost-segmentet”. Brukar det vara stökigt, stressigt, så känn hur du Vill Känna, vill att det ska vara. Pröva det sen!
  • Nästa segment kanske är din väg till jobbet. Brukar det va stökigt o stressigt. Bestäm dig att inte ta in stressen, bestäm hur du vill känna, hur du kan/vill hantera situationen.
  • Fortsätt dagen genom att medvetandegöra dina delar/segment där du blir frustrerad, ledsen, stressad och curla tankarna/känslorna genom att ligga före och bestämma dig för hur du vill känna, hur du vill att det ska vara.

Du kommer märka hur bättre dagen blir när du själv inte blir ett ”offer” för omständigheterna, utan har medvetet sagt till dig själv hur du vill känna, och tänka! Det handlar om att ta små steg. Det kommer bli mycket lättare att ta sig genom dagarna ska du se.

Så – istället för att låta andras känslor, andras stress osv ta över ditt liv, så kommer du att känna dig lugnare, gladare och ha mer i kontroll över dina känslor.

Gör’t!

Lycka till!

 

Hur har det gått med dina löften?

Hur har det gått med dina löften?

Nytt år och nya löften! Dom flesta av oss tänker gå ner i vikt, sluta röka eller bli av med något annat. Jag funderar just på detta att ”bli av med”. Kanske ska vi tänka; vad vill jag ersätta i mitt liv?

Hur vill jag må? Vad ska jag isåfall befria, och ersätta med något annat?

Just nu befinner jag mej i södra Spanien, i en stad som heter Almunécar. Det är första gången jag är här, och jag har hyrt en liten 2a i gamla stan, bara några minuters väg från havet. Jag ville ge mej detta, som en gåva till mej själv. 2016 var ett år där mycket hände och blev slitsamt och tröttande på många sätt. Jag bestämde mej i höstas att ”befria” mej från allt som inte känns bra. Eftersom jag arbetade från dagen efter min operation  och fortsatte året ut, så bestämde jag t ex att jag skulle befria mej från arbete första månaden i år. Ett bra beslut! Jag känner redan efter tre veckor att stress överger kroppen och jag mår mycket bättre. Jag mediterar och tar långpromenader längs havet varje dag. Jag tänker också befria mej från ett antal kilon som bekvämt satt sej på kroppen! Inte nå’n krasch-diet, utan ge mej tid!

Allt du vill förändra, det går..om du verkligen är motiverad. Ta t ex detta att dom flesta av oss vill träna, gå ner i vikt och bli ursnygga! Vi köper träningskort och börjar på en diet av något slag. Veckorna går och du ser små förändringar, men efter ca tre veckor börjar det bli tråkigt. Du slarvar lite med maten (”unnar dej”) och hoppar över ett träningspass. Vad är det som händer? Du känner dej plötsligt nere och misslyckad.

Det går inte att gå ner i vikt av ren viljestyrka  – på längre sikt. Viljan hjälper till några veckor på sin höjd, men sen tar livet över. Dina gamla vanor, det som känns bekvämt för dej. Varför? Du bör börja inifrån! Vad tycker du om att göra? Vad tycker du om att äta? Vad kan du byta ut? Förhandla med dej själv! Hjälp din hjärna att tänka i nya banor. Din hjärna känner igen vägen till misslyckandet, eftersom det är den ”vanliga” vägen. Att bryta den vägen, är att ordna nya banor, nya vägar i hjärnan. Så att börja träna sej själv med nytt tänkande, är det första. Att automatisera.

Börja med att skriva ner vad du vill förändra, och sen varför? Hur ska du gå till väga? Gör upp en strategi. Skriv också ner dom motstånd, hinder som finns, och sen hur du kan övervinna dom på bästa sätt. Detta är ett bra sätt att ”ligga före” dej själv när det känns motigt. Istället för att känna dej misslyckad, så ta till dej känslan ”aha, detta visste jag skulle komma och nu ser jag det som en utmaning att övervinna”. Du har nu börjat ploga nya banor i din hjärna! Och det du fokuserar på, får du mer av, så fokusera på bättre saker. Inte på det negativa. Sakta sakta märker du sen förändring inom dej själv, som så småningom manifesteras i ditt yttre.

Jag har börjat!

Och kom ihåg – Var snäll mot dej själv! Du förtjänar det!

 

Cancer

Cancer

Bara ordet cancer får oss att rygga tillbaka. Jag trodde väl aldrig att jag skulle få den diagnosen. Jag!? Det var en fredag, innan repetitioner inför sommarens föreställning som jag nästan förstod vad läkaren sa. Det var då jag fick diagnosen. Att det ordet hade tagit sig in i min kropp. Många har frågat; vad tänkte du? Först och främst så tänkte jag faktiskt på jobbet! Så när läkaren sa att jag skulle opereras på tisdagen, 4 dagar senare, så var min första reaktion ”Nää det går inte, jag har premiär om en månad”.

Men det blev så. Operationen gick bra. Jag började repa dagen efter. På teatern ställde man en säng vid scenen så jag kunde vila när jag ville. Alla stöttade mig vilket har varit läkande! Dessutom fick jag mycket stöd från många på sociala medier vilket gjorde mig både glad och en aning förvånad. Så mycket kärlek det finns!

Jag började redan samma dag, på kvällen den där fredagen med att coacha mig själv. Om jag hade haft mig själv som klient, hur skulle jag då ha gjort? Jodå, det hjälpte!

Naturligtvis kom det frågor som ”varför jag”, ”vad har jag gjort som förtjänat detta”? Och många många fler. Om jag nu är medskapare till mitt liv, varför har jag skapat detta? Hmm, svåra frågor, eller hur?! Den allra märkligaste känslan som kom, handlade om skuld! Jag kände mig skyldig att jag ”ställde till det” för alla! Men i denna känsla av skuld, så fanns också många svar.

Cancer ploppar ju inte bara upp, utan pågår under en längre tid innan vi ser, märker den. Flera år. I min skuld, såg jag på mitt liv tillbaka. Alla år som jag vänt ut och in på mig själv för att hjälpa andra, blidka andra, vara till lags och inte ta mina egna känslor på allvar. Känner ni igen er? Dessutom omringades jag av många med cancer. Jag fanns till hands. Och visst kan man finnas till hands, men om man inte tar hand om sig själv samtidigt och sätter en del gränser och tar sig själv på lika stort allvar -minst- så reagerar kroppen på det. Det är en orsak jag har hittat. Och endel andra. Jag har i många år känt mig trött. Trött och sliten. Och sorgsen.

Så mitt första steg var att Acceptera. Nu är det som det är. Okej jag grät en hel del över helgen. Jag skrev ner allt jag kände, tänkte, och såg på mina ord. Jag sa till mig själv ‘hur jag ville känna’ och tänkte på det om och om igen. På jobbet omringades jag av kärleksfulla kollegor och en massa skratt! Vilken ynnest!

Operationen gick bra! All cancer borta! Nu är det augusti och jag åker in till SöS varje vardag för strålning. När detta är klart kommer jag att åka ner 2 veckor till mitt hus i Bulgarien vid Svarta Havet. I slutet av september börjar repetitioner inför höstens föreställningar.

Mitt andra steg var att fortsätta med livet som vanligt. Jag hade en objuden gäst i min kropp som jag ville visa inte var välkommen längre, om gästen nu trodde det! Jag tog flera beslut, t ex att bry mig om mig själv mer med allt vad det innebär. Tänkte, funderade och skrev ner vad jag ville framöver i livet. Vad är viktigt? Visst har jag gjort det tidigare, men nu blev jag ivrigare i nuet och jag vill ”binda ihop” nu med sen. Vad blir nästa steg för att nå det jag vill? Jag fokuserar på det jag vill, inte det som jag inte vill.

Mitt tredje steg är att omge mig med människor som ger mig något, på samma sätt som jag själv ger. Människor som får mig att känna glädje och känslan att va på ”samma frekvens”. Jag har blivit mer medveten om varför jag blir så trött i endel personers närvaro. Bara medvetenheten gör att jag kan ta ställning i stunden.

Vad är meningen med livet? Att ha kul, eller hur? Så försök att ha kul:-) sitt inte och vänta på att andra ska fixa kulet, utan gör det själv. Skratta inte bara framför TV:n, utan hitta till ditt eget skratt. Vad tycker Du är kul? Och varför?

Livet är ett äventyr, inte en guidad tur.

QC

WOOP what’s that?

WOOP what’s that?

Well, Mark Waldman explains well:

HAVE YOU TRIED TO ”WOOP” ANYTHING TODAY? Developed by research psychologist Oettingen, WOOP stands for: wish, outcome, obstacle, plan.

  1. First visualize your goal or desire in great detail.
  2. Then visualize all of the benefits you’d get if you achieved that wish/desire/goal.
  3. Next – and some people balk at this essential step – visualize all of the obstacles that are stopping you from attaining that goal. After all, if you can’t see the problem you can’t find a solution, and some wishes are just plain unrealistic (outrageous example: you wish for a million dollars to be delivered to you tomorrow). Now you can do Step
  4. Visualize and plan a strategy that will move you toward your goal. If you can’t come up with one, ask for help, learn new skills, or change your wish. To appreciate the power of this simple technique, do it 2-3 times a day with small desires. Try it now: think of something you desire, visualize it and the reward, visualize the obstacle and your solution to it.

Oettigen’s research showed that you have to do WOOP in that exact order. You have to deeply visualize your wish/desire/goal, taking several minutes to do so. Same with visualizing the outcome. Take your fantasy as far as you can. Then, when you visualize your obstacles, write down as many as you can envision. If the obstacles are real, and you don’t have an effective plan to overcome them, Oettigen suggests you take that wish/desire off your list and pick a more realistic one. Try doing this 4 step process with another person who can help you identify obstacles you are overlooking.

REMEMBER: IT’S VISUALIZING THE OBSTACLE AND THEN VISUALIZING WAYS TO OVERCOME IT THAT IS A CORE ELEMENT FOR SUCCESS. Best to write down the obstacles (or your sabotage behaviors) and then write out a plan.