Browsed by
Månad: februari 2017

Tänker du ofta negativt?

Tänker du ofta negativt?

Här finns några handfasta tips från Dr. Daniel G Amen. Är du intresserad av att veta mer, kan du gå in på www.amenclinics.com

Thought Stopping

An important part of gaining control over your repetitive thoughts is to becoming aware of them when they occur.  When you notice negative thoughts start to creep in, you should envision a red stop sign, and say to yourself, “STOP!” The more you practice this, the more you will gain control over your thoughts.

Write Out Options and Solutions

Writing down your thoughts helps to “get them out of your head,” and allows you to view them more rationally. Follow these steps:

  1. Write down the thought that is stuck in your head.
  2. Write down what you can do to help offset the thought.
  3. Write down the things that you have no control over with regard to the thought.

Think Before Automatically Saying NO

Some people have the tendency to say “no” automatically–even before thinking about what was asked of them. This can be especially problematic in relationships. It is limiting and unnecessary to always dismiss ideas or deny your partner his or her request. To help with this, before responding, take a deep breath, hold it for three seconds, and then take five seconds to exhale while considering what the best way to respond would be.

These techniques can help you vastly improve your mental flexibility which in turn will help you reduce your worries, improve your relationships and reduce the distress you experience when you get stuck on unhealthy or negative thoughts and behaviors.

Tips från Coachen!

Tips från Coachen!

Hej!

Hur har det gått för dig på det nya året? En månad drygt har gått!

Nu har vi kommit in i februari som är en kort månad och sen är mars här, och då kan vi väl säga att våren är på intåg!

Visste du att vi har en övertro på vad vi kan förändra, göra på ett år, men tvärtom vad anbelangar en 3-årsperiod!

Efter nyår med alla löften, så brukar det mesta falla efter 3 veckor. Tyvärr. Och det handlar mycket om att vi inte får den ”pay-back” vi vill och att det är lättare med det vi är vana att göra.

Känner du igen det där att ”nu jäklar ska det här bli en bra dag” och så börjar du med glatt mod att kvittra och sätta igång din positiva dag. Saker händer, som det gör i livet, och vid lunchdags har du gett upp p g a alla hinder; sura människor, köer, stress omkring dig osv.

Vad hände? Jo, du tog på dig för mycket på en gång och var inte tillräckligt beredd på allt.

Jag brukar kalla det att ”curla dina tankar”, dvs att ligga före och sopa rent för dig själv.

Gör såhär istället: Dela in din dag i olika delar, segment.

  • Börja redan innan du kliver upp, med en stund att bara känna tacksamhet. Du har massor att känna dig tacksam över – att du vaknar (du lever), du andas (du lever) osv (har du barn, partner, husdjur, jobb, boende etc) små och stora saker att vara tacksam över. Den energi du skickar ut genom tacksamhet är oerhört stark!
  • Börja med att bestämma dig hur du vill känna i ”frukost-segmentet”. Brukar det vara stökigt, stressigt, så känn hur du Vill Känna, vill att det ska vara. Pröva det sen!
  • Nästa segment kanske är din väg till jobbet. Brukar det va stökigt o stressigt. Bestäm dig att inte ta in stressen, bestäm hur du vill känna, hur du kan/vill hantera situationen.
  • Fortsätt dagen genom att medvetandegöra dina delar/segment där du blir frustrerad, ledsen, stressad och curla tankarna/känslorna genom att ligga före och bestämma dig för hur du vill känna, hur du vill att det ska vara.

Du kommer märka hur bättre dagen blir när du själv inte blir ett ”offer” för omständigheterna, utan har medvetet sagt till dig själv hur du vill känna, och tänka! Det handlar om att ta små steg. Det kommer bli mycket lättare att ta sig genom dagarna ska du se.

Så – istället för att låta andras känslor, andras stress osv ta över ditt liv, så kommer du att känna dig lugnare, gladare och ha mer i kontroll över dina känslor.

Gör’t!

Lycka till!