Tacksamhet.

Tacksamhet.

Jag brukar vid nå’n tidspunkt i coachingen ta upp Tacksamhet. Ibland behövs det inte, för jag hör och känner att klienten ifråga är full av tacksamhet. Just dom klienter är enklare att coacha eftersom det är lätt att föra över deras ”tacksamhets-energier/frekvenser” på något dom vill ha hjälp med.

Såhär är det; jag brukar t ex fråga om det finns nå’t område där klienten känner tacksamhet. Låt oss säga att svaret blev ”Mitt hem”. När vi sen pratar om hemmet och varför han/hon känner tacksamhet över det, så kan jag få följande svar:

”Jag flyttade till det huset för 7 år sen och trivdes så jättebra, jag kände tacksamhet varje dag när jag vaknade, men lägenheten va lite för liten, så jag började drömma om en större i samma hus, och under åren så har jag hälsat på hos flera, mest för att jag hjälpt dom med matkassar eller annat, och när vi då har börjat prata så blev jag ofta inbjuden på kaffe eller bara få titta på deras lägenhet. Jag vet att jag alltid sagt att jag älskar att bo här och att jag är såå tacksam över att jag köpte min lilla etta. En dam som jag blev vän med och hjälpte då och då eftersom hennes man gått bort och hon orkade inte med allt, vi pratade om min lilla etta hur jag skulle möblera osv. För att göra en lång historia kort, så undrade min granne en dag om vi inte skulle byta lägenhet! Hennes var för stor nu, tyckte hon och dessutom älskade hon min lilla etta. Sagt och gjort, vi bytte”!

När vi sen pratade om vad han/hon ville ändra på i livet, så kanske svaret blev ”Mitt jobb”. När vi sen gått igenom vad som fattades i jobbet, hur känslorna var osv, så är det lättare att ta exemplet ”Mitt hem” och föra över på jobbet. Dvs det finns alltid nå’t du kan hitta som är bra, positivt. Kanske att jobbet ligger nära hemmet, kanske finns det nå’n person du gillar där, bra tider osv. När du hittat nå’t positivt, även om det är bara En sak – så ska du fokusera på det. Hittar du inget? Jodå, det finns alltid nå’t! Köket är målat i vacker rödfärg, jag kan på lunchrasten titta på…osv.

Låt oss säga att du just nu räknar upp 5 saker som är viktiga i ditt liv (t ex jobb, hem, vänner osv). Alla fungerar utom en sak. Så då går du och tänker/fokuserar på det. Hela tiden. Glömmer bort dom andra 4 som faktiskt fungerar. Vad som händer då, är att så småningom har du lyckats få alla 5 dåligt fungerande.

Omvänt, om du har 1 fungerande sak i ditt liv, men 4 som inte är det och du tänker/fokuserar positivt på den enda som är fungerande – så höjer du dom andra automatiskt. Så fungerar hjärnan!

Så försök att hitta bra saker med det du inte tycker fungerar i ditt liv. Känn tacksamhet och glädje över det. I början kan det kännas svårt, och det är för att du är ovan, men så småningom går det lättare. Sen kommer förändringen!

The proof is in the pudding, som engelsmännen säger. Do it! Det kostar inget, bara tanke-korrigeringar då och då.

 

Kommentarer är stängda.