Browsed by
Månad: juli 2020

Det gäller att skapa projekt..

Det gäller att skapa projekt..

…till sej själv alltså! Jag hörde på radion en man som inte visste vad han skulle göra. Han låg på soffan hela dagarna och halva nätterna o tittade på TV. Jag funderade på vad han var för slags person annars? Utan pandemin? Går han till jobbet, gör vad han blir tillsagd och sen hem o lägger sej på soffan o kollar på TV? Eller har nå’t hänt med honom just nu? Paralyserad av rädsla och skräcktankar inför framtiden? Hursomhelst bör han skapa ett projekt till sej själv. Helst flera projekt varje vecka. 
Tips: En dag städa vardagsrummet och möblera om. Lite eller allt. Tillföra något som t ex kuddar eller bara en blomma. 
En annan dag skriva ner alla drömmar. Försök med tio stycken, en mening för varje. Sätt sedan en deadline på år, månad eller exakt när. Gör upp en strategi, en plan hur det ska gå till.
En dag börja gympa eller styrketräna eller något som passar. Ta det lugnt i början. Kanske en promenad, helst ute i nån slags natur som park eller ta dej ut på landet om du inte redan bor där. 
Sen är det bra att skriva ner minst tre personer som du en dag ska ta kontakt med på något sätt, höra hur dom mår och prata om alla dina projekt. Inget gnäll! Inspirera istället.

Dessa projekt gör att du sätter igång din hjärna och börjar fokusera på saker som gör dej mer positiv. Något nytt i vardagsrummet gör dej glad! Att skriva ner drömmar, sätter igång känslor inom dej som handlar om möjligheter. Fysisk aktivitet gör både kroppen o knoppen glad, dessutom blir du starkare. Att interagera med andra och bestämma sej för att vara positiv, gör att du faktiskt blir det. Dom du pratar med känner av det. 

Jag försöker varje dag ha nånting att göra, ett projekt. Jag deltar i sk webinars varje dag och har anmält mej till flera kurser online. Jag lyssnar på föredrag, oftast på youtube (TedTalks) och läser. Tack o lov har jag nära till naturen så jag tar en långpromenad eller joggingtur varje dag. Dessutom prövar jag nya recept och dukar vackert till mej själv. Jag mediterar varje morgon och har även en stunds visualisering senare på dagen. Jag dagdrömmer för det älskar min hjärna! Och varje dag skriver jag lite. Men jag borde städa oftare….

En annorlunda sommar

En annorlunda sommar

Det har blivit juli, halva året har gått och det känns verkligen att detta år har hittills varit väldigt annorlunda. Dom flesta, inklusive jag, har s k ”hemester” nu! Egentligen skulle jag ha varit nere i mitt hus vid Svarta Havet i Bulgarien, men nu är jag hemma på Värmdö istället. Nä, jag klagar inte! Varje morgon ser jag ut över vattnet och båtarna som ligger vackra i småbåtshamnen. Fåglarna låter, t o m skriker enligt mej. Jag har det bra konstaterar jag.

Många mår dåligt och känner sej instängda, ängsliga och oroade hur länge detta ska hålla på. Känslan att inte ha kontroll över sitt liv. Du börjar med några tankar av oro, efter några sekunder kommer fler tankar av liknande sort och plötsligt har en hel ”fan-club” av NegativaTankar strömmat in i ditt sinne och en kommitté i ditt inre bildas för att riktigt behålla alla dessa tankar. Med varje tanke finns en känsla, så nu är dina känslor i stormstyrka på väg mot orkan. Nu mår du riktigt dåligt. Känns det igen?

Det går att vända. Du kan! När du känner allt välla fram eller redan är där så tänk ”ok nu mår jag skit och jag vet varför och det är okej, men nu vill jag inte va’ kvar i dom känslorna” Börja sen allmänt, t ex ”jag kan gå, jag kan se och jag kan höra fåglarna” (om du kan det, annars använd det du kan). Känn tacksamhet över detta och fortsätt att prata med dej själv om vad du kan. ”Jag kan röra på min kropp, jag kan gå ute i naturen och jag kan le mot andra människor” Exempelvis. Vad som händer är att du klättrar på din emotionella stege och ju högre upp du kommer desto bättre mår du och kan bli mer precis på vad du vill ska komma till dej. ”Idag kommer att bli en skön dag, och jag ska _______”! Börja gärna på morgonen när du är ”ny” och lättare kan ta tag i dina känslor o tankar. Ha förväntningar på dagen och sätt gärna bra intentioner på hur du vill må, känna. Om du börjar med detta kommer du sakteligen känna att du mår bättre, och när bättre känslor kommer till dej så känn tacksamhet, då kommer det mer. Jag lovar, det fungerar!

Va’ snäll mot dej själv. Ta det lugnt. Andas djupt och följ din andning i några minuter. Försök att äta det som din kropp ber om. Lyssna på dej själv och börjar oron komma, vänd den ryggen med bättre tankar.

Ta vara på din tid. Den kommer inte tillbaka.