Browsed by
Dag: 2 juli, 2020

En annorlunda sommar

En annorlunda sommar

Det har blivit juli, halva året har gått och det känns verkligen att detta år har hittills varit väldigt annorlunda. Dom flesta, inklusive jag, har s k ”hemester” nu! Egentligen skulle jag ha varit nere i mitt hus vid Svarta Havet i Bulgarien, men nu är jag hemma på Värmdö istället. Nä, jag klagar inte! Varje morgon ser jag ut över vattnet och båtarna som ligger vackra i småbåtshamnen. Fåglarna låter, t o m skriker enligt mej. Jag har det bra konstaterar jag.

Många mår dåligt och känner sej instängda, ängsliga och oroade hur länge detta ska hålla på. Känslan att inte ha kontroll över sitt liv. Du börjar med några tankar av oro, efter några sekunder kommer fler tankar av liknande sort och plötsligt har en hel ”fan-club” av NegativaTankar strömmat in i ditt sinne och en kommitté i ditt inre bildas för att riktigt behålla alla dessa tankar. Med varje tanke finns en känsla, så nu är dina känslor i stormstyrka på väg mot orkan. Nu mår du riktigt dåligt. Känns det igen?

Det går att vända. Du kan! När du känner allt välla fram eller redan är där så tänk ”ok nu mår jag skit och jag vet varför och det är okej, men nu vill jag inte va’ kvar i dom känslorna” Börja sen allmänt, t ex ”jag kan gå, jag kan se och jag kan höra fåglarna” (om du kan det, annars använd det du kan). Känn tacksamhet över detta och fortsätt att prata med dej själv om vad du kan. ”Jag kan röra på min kropp, jag kan gå ute i naturen och jag kan le mot andra människor” Exempelvis. Vad som händer är att du klättrar på din emotionella stege och ju högre upp du kommer desto bättre mår du och kan bli mer precis på vad du vill ska komma till dej. ”Idag kommer att bli en skön dag, och jag ska _______”! Börja gärna på morgonen när du är ”ny” och lättare kan ta tag i dina känslor o tankar. Ha förväntningar på dagen och sätt gärna bra intentioner på hur du vill må, känna. Om du börjar med detta kommer du sakteligen känna att du mår bättre, och när bättre känslor kommer till dej så känn tacksamhet, då kommer det mer. Jag lovar, det fungerar!

Va’ snäll mot dej själv. Ta det lugnt. Andas djupt och följ din andning i några minuter. Försök att äta det som din kropp ber om. Lyssna på dej själv och börjar oron komma, vänd den ryggen med bättre tankar.

Ta vara på din tid. Den kommer inte tillbaka.